Interaktiva Övningsprov Lösningar Gamla Högskoleprov Matematiken på Högskoleprovet Ordlista/Dictionary Tips och Strategier Om Högskoleprovet Frågor och Svar - FAQ
Förbered dig till Högskoleprovet på AllaRätt.nu och nå Drömutbildningen!
LÄS ELF 

LÄS och ELF på Högskoleprovet

Sammanfattning LÄS och ELF på Högskoleprovet

Förbered dig till Högskoleprovets LÄS och ELF

LÄS och ELF på Högskoleprovet

På högskoleprovet LÄS testas svensk läsförståelse och på ELF engelsk läsförståelse. Delproven består av uppgifter där du får läsa olika texter och svara på frågor som testar din förmåga att förstå innehållet, dra slutsatser och tolka nyanser i språket. Denna del handlar både om att kunna förstå syftet med texten och att kunna analysera och tolka detaljer i den. Vikten av läsförståelse på högskoleprovet beror på att din förmåga att hantera textbaserat material är centralt i högre utbildning. Studier på högskola och universitet kräver ofta att man kan läsa och förstå akademiska texter på ett analytiskt och kritiskt sätt, samt dra slutsatser utifrån vad man har läst.

Läsförståelse är en färdighet som kan tränas upp. I det här kapitlet ger vi exempel på hur. Det viktigaste är att du tränar regelbundet. Ju mer du läser och analyserar olika texter, desto bättre blir du på att förstå komplexa texter. Läs varierade material som böcker, artiklar och essäer för att bredda din förståelse och din förmåga att analysera.

Då du analyserar texten på LÄS och ELF för att förstå och beskriva innehållet finns det vissa saker som du bör fästa speciell uppmärksamhet på. I nästa kapitel ger vi exempel på texter från tidigare högskoleprov där vi exemplifierar textanalys:

heartline

Uppgifterna på LÄS och ELF

Det finns flera olika tekniker för att läsa texten och för att få läsförståelse på LÄS och ELF. Exempelvis:

Vad som passar bäst beror bl.a. på hur snabbt du läser och om texten är kort eller lång. Du har lite drygt 2 minuter per fråga. Använd tiden så att det passar just dig. Det går att öva sig i läsförståelse och bli bättre. Om du läser texten innan du börjar med uppgifterna, läs aktivt:

Att reflektera över sådana frågor hjälper dig att hålla fokus och fånga upp viktiga detaljer. Andra smarta sätt att läsa aktivt är att sammanfatta texten med egna ord. Efter att ha läst en sektion eller ett kapitel, försök att sammanfatta det i dina egna ord. Att omformulera texten hjälper dig att säkerställa att du verkligen förstått innehållet. I en längre text och speciellt berättande text kan du försöka förutsäga vad som kommer att hända. Innan du läser vidare, tänk på vad du tror kommer att hända. Detta engagerar dig och gör att du tänker djupare på textens logik och struktur.

Det finns typiska uppgifter som ofta förekommer på Högskoleprovet LÄS och ELF. Exempel;

Sådana öppna, generella uppgifter är bäst att spara till sist. Då du besvarat övriga uppgifter och läst materialet ytterligare, kan du enklare besvara dessa.

Lättaste först. Enligt samma devis som ovan. Gör de lättaste uppgifterna först. Då du börjar med uppgifterna, leta efter nyckelord som har en positiv eller negativ beskrivning. Exempel:

Kontext kan också vara viktig. Kontext beskriver sammanhanget. Titta inte bara på det exakta avsnitt som är relevant för uppgifterna på LÄS eller ELF. Sök även igenom texten före och efter. Om det är ett ord på högskoleprovet vi inte förstår kan kontext hjälpa oss att förstå dess betydelse. Leta efter kontrastord i texten som dock, därför, snarare än, å andra sidan och fortfarande. Exempel på vanliga kontrastord i engelskan är however, although, on the other hand, nevertheless och in contrast. Kontrastord används för att visa motsättningar och skillnader mellan två idéer eller påståenden. Dessa ord signalerar att något annorlunda eller motsatt ska presenteras och hjälper dig att följa författarens resonemang och upptäcka viktiga delar av texten. Exempel:

Teman och nyckelord är viktiga ord eller fraser som återkommer i en text och som belyser textens huvudtema, ämne eller rubrik. Signalord är en bredare kategori än kontrastord och används för att visa relationer mellan idéer och organisera textens innehåll. Signalord kan inkludera kontrastord men kan också signalera andra typer av förhållanden, såsom orsak-verkan, ordningsföljd, exempel eller förtydliganden. Exempel på signalord är:

Sammanhangsmarkörer liknar signalord men är specifikt inriktade på att visa relationen mellan olika delar av texten, som övergångar mellan stycken eller idéer. Exempel är ord som dessutom, följaktligen och emellertid. I engelskan har vi till exempel additionally, as a result, however och on the contrary. Sammanhangsmarkörer hjälper dig att följa författarens resonemang och förstå textens logik. Exempel:

Adjektiv och adverb används för att beskriva något och kan ge dig ledtrådar till rätt svar. Om du går direkt på uppgifterna och söker efter vissa ord i texten, lägg även uppmärksamhet på beskrivningar som kan besvara det du söker, men med andra ord eller synonymer. Ofta hittar vi svaret i en uppgift beskrivet med andra ord än exakt det som framgår av frågan. Som vi tidigare förklarat är syftet med läsförståelse på högskoleprovet att säkerställa att du förstår texten och inte att du kan återge exakta fakta.

Inferenser innebär att läsa mellan raderna och dra slutsatser utifrån de ledtrådar som ges i texten. Inferenser stärker förståelsen genom att hjälpa dig att tolka det som inte uttryckligen står, vilket är särskilt viktigt i texter med underliggande budskap eller symbolik. Exempel:

Textkopplingar handlar om att koppla innehållet i texten till egna erfarenheter, andra texter eller omvärlden. Textkopplingar gör det enklare att förstå och minnas information och kan ske på tre nivåer:

Sammanfattningsvis, försök att ställa in dig på att engagera dig i texten. Det är lättare att ta till sig en text som du är intresserad av än tvärtom. Krångla inte till det. Kom ihåg att det är läsförståelse. LÄS och ELF utgår aldrig från andra sakkunskaper än språk, syftet är att du ska visa att du förstår innebörden av texten. Detsamma gäller ord du inte kan och som du oftast kan hoppa över alternativt förstå innebörden av genom att leta efter kontextledtrådar. Uteslutning av felaktiga svarsalternativ är ett ytterligare sätt att öka dina chanser att svara rätt.

diamondline

Exempel på uppgift på högskoleprovet LÄS

Exempel: LÄS från 2011 Vår Provpass 3 Uppgift 14:

Vad kan telomerernas längd vara ett mått på, enligt texten?

Klicka här för att öppna texten

  1. I vilken grad kromosomerna innehåller DNA.
  2. I vilken grad kroppen kan reparera skador.
  3. I vilken grad DNA kopieras vid celldelningar.
  4. I vilken grad kroppen har utsatts för genetiska vävnadsförändringar.

Den andra meningen i det andra stycket är Det har på senare år framförts teorier om att telomerens längd kan ha betydelse för vävnadernas celldelningspotential och därmed regenerations- och läkningsförmåga.

Regeneration betyder återbildning, förnyelse och tillsammans med läkningsförmåga kan vi dra slutsatsen att svarsalternativ B. I vilken grad kroppen kan reparera skador är korrekt.

Svar: B: I vilken grad kroppen kan reparera skador.

heartline

Exempel på uppgift på högskoleprovet ELF

Exempel: ELF från 2021 Vår Provpass 1 Uppgift 31:

What is the main point argued in this text?

Klicka här för att öppna texten

  1. Negative opinions can be more constructive than often recognized.
  2. Inability to accept other people’s judgements may cause social friction.
  3. Being constantly judgemental can be perceived as almost an obsession.
  4. Some people should welcome more critical views than they usually get.

Texten ger exempel på en rad områden där vi till och med betalar för att få bra kritik. Texten säger även att för somliga kan behovet att döma andra gå långt utöver en användbar social färdighet. But, for some of us, the need to pass judgement on others goes far beyond a useful social skill.

Bäst överensstämmelse finner vi svarsalternativ C. Being constantly judgemental can be perceived as almost an obsession.

Svar: C: Being constantly judgemental can be perceived as almost an obsession.

diamondline

ELF där det saknas ett ord

På varje högskoleprov förekommer ett prov med ELF där fem ord saknas. Vi får fyra svarsalternativ per uppgift och ska svara på vilket ord som bäst överensstämmer med texten. Den här typen av uppgifter skiljer sig från de andra ELF-uppgifterna, som har separata texter, och är därför viktig att öva på. Nedan följer ett exempel från högskoleprovet 2024, Höst.

Exempel: ELF från 2024 Höst Provpass 5 Uppgift 31:

In the following text there are gaps which indicate that something has been left out. Look at the four alternatives that correspond to each gap and decide which one best fits the gap. Then mark your choice on your answer sheet.

Comic Books

Every ten years or so, critics suddenly discover that mainstream comics have grown up. _______31______ as ‘graphic novels’ or ‘sequential art’, it’s now okay for the literati to be seen reading such puerile material – once they’ve learned how.

  1. Dismissed
  2. Rebranded
  3. Discouraged
  4. Revealed

Texten beskriver serietidningar och att kritiker var tionde år eller så upptäcker att serietidningar har mognat. ______ as ‘graphic novels’ or ‘sequential art’ De kan beskrivas som "grafiska romaner" eller "sekventiell konst" som även litteraturkunniga kan läsa. Svarsalternativet B. Rebranded passar bäst in i sammanhanget. Att ommärka eller omprofilera serietidningar som något annat.

Svar: B. Rebranded

×

Telomerer

Kromosomerna bär våra arvsanlag och innehåller en lång tråd av DNA där hela eller delar av genomet befinner sig. Arvsmassan i kromosomerna måste kopieras varje gång våra celler delas. Under denna process kopieras inte de yttersta ändarna av DNA-tråden vilket gör att kopian är en smula avkortad. För att undgå att cellen förlorar viktig genetisk information vid varje celldelning består slutändarna på kromosomerna av okodade DNA-sekvenser som kallas telomerer.

För varje celldelning blir telomererna något kortare. När telomeren är för kort slutar cellen att dela sig, i en process som kallas "replicative cell senescence". Det har på senare år framförts teorier om att telomerens längd kan ha betydelse för vävnadernas celldelningspotential och därmed regenerations- och läkningsförmåga. Under normala fysiologiska förhållanden utsätts kroppens vävnader för varierande grad av belastning, vilket ställer höga krav på cellernas regenerations- och läkningsförmåga. Kroppens förmåga att regenerera sig och reparera vävnadsskador vilar på en väl fungerande celldelningspotential. Denna potential är således mycket viktig för att bevara en välutvecklad och adekvat funktion. En försämring av celldelningskapaciteten innebär en funktionsnedgång i vävnader och celler såsom muskelvävnaden eller immunförsvaret. Eftersom telomererna blir kortare efter varje celldelning utgör mätningen av telomerernas längd en parameter av betydelse för utvärdering av den regenerativa potentialen i vävnader.

Fawzi Kadi

Slut på texten

Utvecklas av AllaRätt.nu
info@allaratt.nu